Opening: October 11, 2018, 7 pm
Duration: October 12 – November 10, 2018
Joris Van de Moortel will be present at the opening.
After a Residency at the KRINZINGER PROJEKTE in 2016, „Het Geluid van Witte Rook – Das Geräusch von Weißem Rauch, one person’s music is another’s noise“ is Joris Van De Moortel’s first solo show at Galerie Krinzinger.
Joris Van De Moortel’s artworks are often constructed as resounding boxes, which are constituted by the relics of past musical performances. As a musician, he indeed plays and performs on stage and then uses the music instruments and sometimes also parts of the stage to build the final artworks. By deconstructing the instruments and objects used for the performance and then reassembling them, he cathartically gives his own interpretation of ready-made, finding a balance between order and chaos.
The exhibition displays a selection of his “boxes”, which are part of a previous musical performance. A sculpture produced during the concert-performance is remaining on stage as an archive of the past performance as the musicians were being cast during the concert. The performance piece is similar to a sacred rite with biblical metaphors. The seven elements: glass, smoke, fire, wax, white, nature, vandalism are representing sacraments.
The video of the performance can be seen in the exhibition. The artist emphasizes the music, the listening part for the spectator who through the smoke and fog is hindered in seeing clearly.
The artist will hold a speech about the record and songbook produced, which will also be available to the public.
Artist statement
If our world had always been blanketed in fog,
we would probably make little use of sight, and rely on our ears instead.
(Mike Goldsmith)
What is the sound of white smoke? Can one capture the sound of opaque air? Vapour? Smog? Vog? Fog? As everything in life is an exercise, in reference to what we know or about to discover, this is nothing more or less, in an aural and visual form. “The Sound of White smoke” could be also proverb, in reference to something else, something we can’t see, hidden, a situation we can’t control.
Smoke is all round, sometimes harmless, sometimes life threatening: war zones: volcano eruptions: natural disasters: morning mist: theatres: clubs, it’s a mystic thing, a mood, a setting, which blurs the sight and lets us focus on our ears.
Joris Van de Moortel was born in 1983 in Oostakker-Lourdes, Belgium. He lives and works in Antwerpen.
Selection of Solo- and Group exhibitions:
Artist Commission in association with The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains, Victoria and Albert Museum, London, GB (2017); Pink Noises, SCAD Museum Gallery, Atlanta, Georgia, USA (2017); 35th edition of Art Brussels, Belgium (2017); The 10 Commanments for the Guitar Player in Vienna, Krinzinger Projekte, AT (2016); The Cutlery Show, Valerie Traan Gallery, Antwerp, BE (2016); Passion Fan behaviour and Art, Künstlerhaus Bethanien, Berlin, D (2015); Choises, Palais des Beaux Arts, Paris, FR (2015); Rotten Sun, Art Untitled Miami Beach, Denis Gardarin Gallery NY, Miami Beach, Miami, USA (2015); Des choses en moins, des choses en plus, Palais de Tokyo, Paris, FR (2014); Bronze on bronze, edition presentation, G262, Antwerp, BE (2013); Exploded view, Centraal Museum, Utrecht, NL (2012); I can’t live in a living room b-side, Artorama, Marseille, FR (2011).
German Version
Eröffnung: 11. Oktober 2018, 19h
Dauer: 12. Oktober – 10. November 2018
Joris Van de Moortel ist bei der Eröffnung anwesend
Nach einer Residency in den Krinzinger Projekten 2016, ist „Het Geluid van witte rook – Das Geräusch von weißem Rauch, one persons’ music is another’s noise“ die erste Einzelausstellung von Joris Van de Moortel in der Galerie Krinzinger.
Joris Van de Moortel ist Künstler und Musiker. Seine Performances sind musikalische Stücke und Ausgang für seine Kunstwerke. Seine Objektkästen sind Assemblagen von Musikinstrumenten aus vergangenen Performances. Teile der Bühne werden ebenfalls zu Kunst transformiert. Indem er Instrumente dekonstruiert und dann wieder zusammenfügt, gelingt es ihm eine Art von Katharsis durchzuführen. Seine Kunstwerke sollen eine eigene Interpretation des Ready-Mades sein – ein geordnetes Chaos darstellen. Die Ausstellung zeigt eine Auswahl dieser „Kästen“, die aus einer vorherigen Performance, welche in der Ausstellung als Video zu sehen ist, entstanden sind, sowie eine Skulptur, die stellvertretend für die Musiker steht. Seine Performances haben etwas von einem Ritus mit biblischen Metaphern. Sieben Elemente dieser letzten Performance symbolisieren Sakramente: Glas, Rauch, Feuer, Wachs, Weiß, Natur und Vandalismus. Neben dem visuellen ist es das auditive Element der Performance, welches den Betrachter aktivieren soll.
Joris Van de Moortel präsentiert in seiner Eröffnungsrede seine produzierte LP und das dazugehörige Songbook.
Artist statement
„If our world had always been blanketed in fog,
we would probably make little use of sight, and rely on our ears instead.“
(Mike Goldsmith)
Wäre unsere Welt immer in Nebel gehüllt, würden wir wahrscheinlich unserer Sicht weniger vertrauen als unserem Gehör.
Was ist das Geräusch von weißem Rauch? Kann man die Melodie einer getrübten Atmosphäre erfahren? Dampf? Rauch? Nebel? Alles im Leben ist eine Tätigkeit, bei der wir Referenzen schaffen zu früheren Erfahrungen, meist in visueller Form. „The Sound of White Smoke“ kann eine Metapher für das Verborgene sein, das wir nicht sehen und nicht kontrollieren können. Rauch ist überall, manchmal ungefährlich, manchmal bedrohlich: Kriegsgebiete, Vulkanausbrüche, Naturkatastrophen, der Nebel am Morgen, Theater, Clubs – es ist eine mystische Sache, eine Stimmung, eine Gegebenheit, die die Sicht stört und uns zwingt auf unser Gehör zu vertrauen.
Joris Van de Moortel ist 1983 in Oostakker-Lourdes, Belgien geboren. Er lebt und arbeitet in Antwerpen.
Auswahl von Solo- und Gruppenausstellungen:
Joris van de Moortel, Cachivache Bugui Bugui, Bozar/Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, BE (2018); Artist Commission in association with The Pink Floyd Exhibition: Their Mortal Remains, Victoria and Albert Museum, London, GB (2017); Pink Noises, SCAD Museum Gallery, Atlanta, Georgia, USA (2017); 35th edition of Art Brussels, Belgium (2017); The 10 Commanments for the Guitar Player in Vienna, Krinzinger Projekte, AT (2016); The Cutlery Show, Valerie Traan Gallery, Antwerp, BE (2016); Passion Fan behaviour and Art, Künstlerhaus Bethanien, Berlin, D (2015); Choises, Palais des Beaux Arts, Paris, FR (2015); Rotten Sun, Art Untitled Miami Beach, Denis Gardarin Gallery NY, Miami Beach, Miami, USA (2015); Des choses en moins, des choses en plus, Palais de Tokyo, Paris, FR (2014); Bronze on bronze, edition presentation, G262, Antwerp, BE (2013); Exploded view, Centraal Museum, Utrecht, NL (2012); I can’t live in a living room b-side, Artorama, Marseille, FR (2011).
Seilerstätte 16, 1010 Wien, Austria
info@galerie-krinzinger.at
+43 1 5133006