THROUGH THE DEEP BLACK VOID

Works

About

Opening : 16.12.2021
Duration : 17.12.2021 – 12.2.2022

Through the deep black void is advertised as a rave party. The yellow neon and M-Tv musical illusions are turned into the mesmerizing entry ticket for the exhibition. Self- promotion, the event as a site for contemplation, the status of the creative individual (the artist), a self-clamed freedom, are at stake. The exhibition serves as a refuge. It is filled with quests, adventuring experiences, powerful gears, and treasures.

In the 90ties, the time in which Andreas moved to Vienna, the Western world was filled with new beats, parties and immersive experiences. We grew up with dreams of international critical communities, multiple modernisms, extraterrestrial explorations, and Blade Runner like movies. This recent past got stained when swallowed by global capitalism. A bright future made space for the current health crisis, climate change, border politics, and a new technological rush to save the planet. This tension in the recent past is where Andreas sites his explorations in Through the deep black void.

Andreas Werner’s drawings are built up through elements of classical but also fictional filmic architecture, space vehicles and furniture. They hold the middle between personages and architectural sites. You can inhabit them as if it were interiors or reflect on them as if it were a 19th century scenery. Andreas understands every landscape as culturally constructed. He confronts the outpours of complex futuristic societies with historical ones. His drawings ask you to dig into the future and project onto the past. To contemplate and to inhabit, to project and introspect.

The sharp edges from popular 90ties movies become the skill to depict space craft’s merging with classical temples. The new series paintings Space Routes are excavated in paint as if they were an archeological site while at the same time resembling vectoring tools for video graphics. Constructivism, urbanism, architecture, ideology, and religion take in turns a go at the dance floor rehearsing their moves in futuristic settings or far-gone mythologies. Through the deep black void dances through the difficulties of our time.

An exhibition in three scenes in the garage of Krinzinger Schottenfeld.
Text written by Pieternel Vermoortel (artistic director Netwerk Aalst, Belgium)

Andreas Werner was born 1984 in Merseburg an der Saale, DL, lives and works in Vienna and Unterolberndorf, Lower Austria.

From 2004 to 2007 he studied graphics and free graphics at the University of Applied Arts Vienna with Sigbert Schenk and from 2007 to 2012 at the Academy of Fine Arts Vienna graphics and printmaking techniques with Gunter Damisch; from which he also made his diploma with distinction in 2012. In 2016 he was awarded the Recognition Prize for Fine Arts – Culture Prize of the State of Lower Austria and the MUSA Prize for Young Art of the City of Vienna. The state scholarship of Saxony-Anhalt was awarded to him in 2017. His works are represented in numerous collections, including those of the City of Vienna, the Province of Lower Austria, the Republic of Austria (Belvedere 21), the Universalmuseum Joanneum / Neue Galerie Graz and the Kupferstichkabinett of the Academy of Fine Arts Vienna.


German Version:


Einzelausstellung

Eröffnung : 16.12.2021
Ausstellungsdauer (geplant): 17.12.2021 – 12.2.2022

Unter dem Titel „Through the deep black Void“ zeigt die Galerie Krinzinger Schottenfeld eine Einzelausstellung von Andreas Werner, der seit 2015 von der Galerie vertreten wird.

Ergänzend zur grossen Einzelausstellung in der Kunsthalle Krems zeigen wir zuletzt entstandene farbige Malereien auf Holz aus der Serie der Raumrouten. Andreas Werner zeigt ebenfalls eine überdimensionale Papierarbeit die raumspezifisch Vorort entstanden ist und unter der Serie „Galaktal“ einzuordnen ist.

Die Landschaft spielt in Andreas Werners grafischen Arbeiten der letzten Jahre eine zentrale Rolle. Der 1984 in der DDR geborene Künstler sieht sich als Romantiker des neuen Jahrtausends, transferiert das utopisch-atmosphärische Klima von Natur und Landschaft vom 19. Jahrhundert in die Gegenwart.

Initialzündung war Werners Begegnung mit Caspar David Friedrichs ikonischem Landschaftsbild Das Eismeer mit dem Zusatztitel Die gescheiterte Hoffnung in der Hamburger Kunsthalle. Werner interpretiert und modernisiert Friedrichs Eislandschaft in den Serien Eisberg, Landscape und Vastness als kompakte, kleinformatige, zeichnerische Arbeiten, die 2011 und 2012 entstanden. Letztere war auch Titel für Werners Diplomausstellung auf der Akademie der bildenden Künste Wien im Jahr 2012. Zum Teil fasst der Künstler die aus dem Wasser ragenden Eisblöcke zu plastischen Gebilden, zum Teil reduziert er sie auf ihre Silhouette, Himmel und Wasser werden minimalisiert. Die konstruierten Landschaftsbilder werden dabei zu „Denk- und Gefühlsräumen“ laut Werner. Er arrangiert sie in dynamisch installierte Blöcke an der Wand, wo sie miteinander kommunizieren und „narrative Assoziationsstränge“ erzeugen.

Zu Werners jüngeren Arbeiten zählen großformatige, grafitschwarze Raketenobjekte, die sich allerdings bei näherer Betrachtung als hybride Konstruktionen aus Raketen, Robotern, Möbelstücken oder Tempelanlagen erweisen. Als pseudowissenschaftliche Beigabe werden sie gemeinsam mit Vermessungen der Galaxie, den Raumrouten, präsentiert. 2019 waren diese Arbeiten bereits in der Gruppenausstellung Ticket to the Moon in der Kunsthalle Krems zu sehen.

Florian Steininger (Direktor Kunsthalle Krems)

Im Rahmen des Programms AIR – ARTIST IN RESIDENCE der Galerie Krinzinger wurde er zu Residencies in Ungarn und Kroatien eingeladen. Es freut uns ausgesprochen, dass Andreas Werner für das Jahr 2022 das Österreichische Staatsstipendium für bildende Kunst erhielt. Werner lebt und arbeitet in Wien und Niederösterreich.

Sammlungen: Sammlung Strabag, Sammlung der Republik Österreich, 21er Haus / Universalmuseum Joanneum / Neue Galerie Graz / Sammlung und Artothek Land Niederösterreich / Sammlung und Artothek der Stadt Wien / Imago Mundi collection – Luciano Benetton Collection (I) Sammlung Museum Lapidarium /Rigo Gallery, Novigrad (HRV) Kupferstichkabinett der Akademie der bildenden Künste Wien / Sammlung für internationale zeitgenössische Kunst der Stadt Budapest (HUN) / Sammlung Hilger / Sammlung Galerie Schloss Parz / Sammlung Meckleburgisches Künstlerhaus Schloss Plüschow, Wismar (D) / Sammlung Johann-Friedrich- Danneil-Museum Salzwedel (D)
Sammlung der Grafik-Triennale Krakau (PL) Mumok Bibliothek, Wien

Documents

Video

Publications

Enquiry