OPENING: 18 February 2016, 7 p.m.
DURATION: 19 February 2016 – 26 March 2016
Ruth Horak, curator, Austria, will be speaking and the artist
Angelika Krinzinger will be present at the opening.
In her photographs Angelika Krinzinger works with the paintings of old masters. Here she focuses on the details of the imagery, such as hands or busts, moving them center stage to explore their meanings. In her recent series titled AK the artist continues her exploration with paintings by the Swiss-Austrian painter Angelika Kauffmann (1741-1807), where she expands her analytical perspective to include an autobiographical element: AK meets AK.
Krinzinger deliberately seeks proximity to the historical figure, taking this woman’s eyes as a motif, lifting them out of the painter’s self-portraits and placing them in the narrow confines of the camera image. The photographer can hardly reverse her decision to separate the pairs of eyes, since both the slightly different physiognomy of the pair of eyes and the laws of painting, perspective and light have impacted the ‘gestalt’ of the eyes so that in these photographs they can hardly be attributed to the original image.
The same is true of the second series in the exhibition. Here, in her photographs, Angelika Krinzinger has isolated details from the backgrounds of paintings (also by Kaufmann). Here, too, she pursues a radical course and enlarges a detail in enormous dimensions. The photographer AK thus once again succeeds in approaching the painter AK who wanted to depict nature but also draw attention to painterly parameters such as gesture and coat of paint.
For her pieces Angelika Krinzinger conducts research at museums and private collections in Austria and abroad. A number of her photo pieces are illuminated digital exposures that have been mounted on aluminum and framed.
Ruth Horak
Angelika Krinzinger, born 1969 in Innsbruck, lives and works in Vienna. Photocollege (Graphische Lehr- und Versuchsanstalt), Wien. Exhibitions (selection): 2015: Forum zur Förderung zeitgenössischer Kunst, Vienna (G), Week of Contemporary Art, Center of Contemporary Art, Plovdiv/Bulgarien (G), Schloss Orht/Donau (G), Hudson Valley Center for Contemporary Art, New York (G), 21er Haus, Vienna (G), Michael Hoppen Gallery, Paris Photo (FR), 2014: Schloss Ambras Innsbruck, Kunsthistorisches Museum Vienna (E), 2013: Office de Tourisme Paris, Gare Saint Lazare, Paris (E), Ilan Engel Gallery, Paris (E), Galerie Arthouse, Bregenz (E), Galerie Marc Straus, New York (G), 2012: Muttermilch, Galerie Krinzinger (E), 2011: Ossessione Verde. De Faveri Galleria d’Arte Contemporanea, Feltre (G), 2008: Woodnotes, Galerie Krinzinger (E)
German Version
ERÖFFNUNG: 18. Februar 2016, 19h
DAUER: 19. Februar 2016 – 26. März 2016
Es spricht: Ruth Horak, Kuratorin, Österreich
Angelika Krinzinger ist bei der Eröffnung anwesend.
Angelika Krinzinger beschäftigt sich in Ihren Fotografien mit der Malerei alter Meister. Sie fokussiert dazu auf Bilddetails, wie Hände oder Brüste, rückt diese ins Zentrum und ergründet ihre Bedeutungen.
In der aktuellen Serie AK führt Angelika Krinzinger diese Untersuchung bei Gemälden der schweizerisch-österreichischen Malerin Angelika Kauffmann (1741-1807) fort und erweitert ihren analytischen Blickwinkel um ein autobiografisches Element: AK trifft auf AK.
Krinzinger sucht also ganz bewusst die Nähe zu dieser historischen Persönlichkeit, umso mehr, als sie deren Augen zum Motiv macht, sie einzeln (aus deren Selbstporträts) herauslöst und dem engen Ausschnitt des Kameraauges überantwortet. Die Entscheidung der Fotografin, die Augenpaare zu trennen, ist kaum wieder-gut-zu-machen, denn sowohl die leicht unterschiedliche Physiognomie eines Augenpaares, als auch die Gesetzmäßigkeiten der Malerei, Perspektive und Licht, haben soweit auf die Gestalt der Augen eingewirkt, dass diese auf den Fotografien kaum mehr einander zuordenbar sind.
Ähnliches gilt für die zweite Serie in der Ausstellung, bei der Angelika Krinzinger Details aus Bildhintergründen (ebenfalls von Kaufmann) fotografisch isoliert hat. Wiederum entscheidet sie radikal und vergrößert einen engen Ausschnitt auf sein Vielfaches. So nähert sich die Fotografin AK ein weiteres Mal der Malerin AK an, denn diese wollte zwar Natur darstellen, aber auch auf malerische Parameter wie Gestus und Farbauftrag aufmerksam machen.
Angelika Krinzinger recherchierte für Ihre Arbeiten in Museen und Privatsammlungen im In- und Ausland. Sämtliche Fotoarbeiten sind digitale Ausbelichtungen, auf Aluminium kaschiert und gerahmt.
Ruth Horak
Angelika Krinzinger, geboren 1969 in Innsbruck, lebt und arbeitet in Wien. Photocollege (Graphische Lehr- und Versuchsanstalt), Wien. Ausstellungen (Auswahl): 2015: Forum zur Förderung zeitgenössischer Kunst, Wien (G), Week of Contemporary Art, Center of Contemporary Art, Plovdiv/Bulgarien (G), Schloss Orht/Donau (G), Hudson Valley Center for Contemporary Art, New York (G), 21er Haus, Wien (G), Michael Hoppen Gallery, Paris Photo (FR), 2014: Schloss Ambras Innsbruck, Kunsthistorisches Museum Wien (E), 2013: Office de Tourisme Paris, Gare Saint Lazare, Paris (E), Ilan Engel Gallery, Paris (E), Galerie Arthouse, Bregenz (E), Galerie Marc Straus, New York (G), 2012: Muttermilch, Galerie Krinzinger (E), 2011: Ossessione Verde. De Faveri Galleria d’Arte Contemporanea, Feltre (G), 2008: Woodnotes, Galerie Krinzinger (E)
Seilerstätte 16, 1010 Wien, Austria
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