CUT/UNCUT

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English Version

OPENING:  Februar 18,  2016, 7 p.m.

DURATION: February 19, 2016 – March 26, 2016

There will be the following speakers: Mark Gisbourne, curator, art historian and Krinzinger (GB), Berlin

Erik Schmidt will be present at the opening.

Following Bogged Down (2010), the exhibition CUT/UNCUT is artist Erik Schmidt’s second one-man show at the Galerie Krinzinger.

Schmidt produced the Cut/Uncut film during his 2015 sojourn in Tokyo. It seems like the artist wandered aimlessly through the metropolis, wearing a loosely fitting business suit, immersing himself in the crowds of people, performing everyday rituals such as having a meal at a fast-food eatery or visiting a game hall. In spite of the fact that he was able to become familiar with a new environment there are still moments of alienation, of being different – and it is along these fault lines that one’s own cultural identity becomes visible.

From about the middle of the film the artist’s role changes once again. During a ceremony in a traditional Japanese setting inside a house Schmidt proceeds to slice his clothing with a frozen gaze and quiet gestures until all that remains is a kind of open garment that looks Japanese. Unraveling his suit is a kind of symbolic act that could be likened to losing an old skin. The final transformation takes place at the end of the film when the artist slips off the remaining clothing and walks into the sea.

The paintings depict urban situations, rendering the typical things people do at open squares, street crossings and in modes of public transportation in Tokyo. The cityscape is defined by people in business suits carrying briefcases and moving with the flow, while immersed in their thoughts, or stare at their smartphones. Schmidt depicts the phenomenon of crowds of people gathering in the public space of a big city – which is also defined by specific culture while also pointing to a more all-compassing, global reality that is reflected in the clothes people wear, certain accessories, gestures and rituals. Moreover, the pleasure of painting on material surfaces is evident – from textiles to traffic signs and billboards in the big urban setting. 

The drawings are part of a series of motifs that Schmidt has taken from pages of Japanese dailies and painted over with signs resembling calligraphy.

(Sonja Claser)

Erik Schmidt,  born 1968 in Herford, lives and works in Berlin. Studied design at the Fachhochschule Hamburg and in the “Freie Klasse” UDK/HDK, Berlin. Exhibitions (selection): 2015: Sexhauer Gallery, Berlin (G), 2015: MARTa Herford (G), Herford, Jason McCoy (G), 2014: Leopold-Hoesch-Museum, Düren (S), Galerie Gebauer, Berlin (E),Fábrica de Santo Thyrso, Santo Tirso, (G),  Sammlung Wemhöner, Berlin (G), Matrumo City Museum of Art, Nagao (G), 2013: Leopold-Hoesch-Museum, Düren (S), ART TAIPEI, Taipeh (G), Institute for Contemporary Art, Berlin (G), KUMU Kunstmuseum Tallin, Tallin (G), 2013: WHY PAINTING NOW?, Krinzinger Projekte2010          I reamin silent, Galerie Krinzinger, (G), 2010: Bogged Down, Galerie Krinzinger (S)

German Version

ERÖFFNUNG: 18. Februar 2016, 19h

DAUER: 19. Februar 2016 – 26. März 2016

Es spricht: Mark Gisbourne, Kurator, Kunsthistoriker und Krinzinger (GB), Berlin

Erik Schmidt ist bei der Eröffnung anwesend.

Die Ausstellung CUT/UNCUT ist nach Bogged Down (2010) die zweite Einzelausstellung von Erik Schmidt in der Galerie Krinzinger.

Der Film Cut/Uncut entstand während eines Aufenthalts von Erik Schmidt in Tokio 2015. Scheinbar ziellos durchstreift der Künstler im locker sitzenden Businessanzug die Metropole, taucht in die Menschenmengen ein, vollzieht alltägliche Rituale, wie Essen im Schnellrestaurant oder den Besuch einer Spielhalle. Trotz seiner Annäherung an die neue Umgebung und Kultur entstehen immer wieder Momente der Fremdheit, des Andersseins –an diesen Bruchstellen wird die eigene kulturelle Identität sichtbar.

Etwa ab der Hälfte des Films wandelt sich die Rolle des Künstlers erneut: Während einer Zeremonie in einem traditionellen japanischen Interieur zerschneidet Schmidt mit unbewegtem Gesicht und ruhigen Gesten seine Kleidung, bis nur noch eine Art offenes, japanisch anmutendes Gewand übrig bleibt. Das Auftrennen des Anzugs erinnert als symbolhafter Akt an das Abstreifen einer alten Haut. Die letzte Transformation vollzieht sich am Ende des Films mit dem Abstreifen der restlichen Kleidung und dem Gang des Künstlers ins Meer.

Die Gemälde zeigen urbane Situationen und geben das typische Verhalten von Menschen an öffentlichen Plätzen, Straßenübergängen und in öffentlichen Verkehrsmitteln von Tokio wieder. Das Stadtbild ist geprägt von Menschen in Businessanzügen und mit Aktentaschen, die sich gedankenversunken mit dem Strom bewegen oder auf ihre Smartphones sehen. Schmidt portraitiert das Phänomen von Menschenmengen im öffentlichen Raum einer Großstadt – das ebenso kulturspezifisch geprägt ist, als es auch auf eine umfassendere, globale Realität verweist, die sich an Kleidung, bestimmten Accessoires, Gesten und Verhaltensritualen ablesen lässt. Darüber hinaus zeigt sich die Lust des Malers an materiellen Oberflächen – von Stoffen ebenso wie von Verkehrszeichen und Werbetafeln in der Großstadt. 

Die Zeichnungen gehören zu einer Serie von Motiven, in denen Schmidt Seiten aus japanischen Tageszeitungen mit kalligraphieähnlichen Zeichen übermalt.

(Sonja Claser)

Erik Schmidt, geboren 1968 in Herford, lebt und arbeitet in Berlin. Designstudium an der Fachhochschule Hamburg, „Freie Klasse “ UDK/HDK, Berlin. Ausstellungen (Auswahl): 2015: Sexhauer Gallery, Berlin (G), 2015: MARTa Herford (G), Herford, Jason McCoy (G), 2014: Leopold-Hoesch-Museum, Düren (E), Galerie Gebauer, Berlin (E),Fábrica de Santo Thyrso, Santo Tirso, (G),  Sammlung Wemhöner, Berlin (G), Matrumo City Museum of Art, Nagao (G), 2013: Leopold-Hoesch-Museum, Düren (E), ART TAIPEI, Taipeh (G), Institute for Contemporary Art, Berlin (G), KUMU Kunstmuseum Tallin, Tallin (G), 2010: Bogged Down, Galerie Krinzinger (S), WHY PAINTING NOW?, Krinzinger Projekte (G)

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