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Opening: January 25, 2019, 7pm

Duration: January 26 – March 2, 2019

Erik van Lieshout will be present at the opening and will be speaking about his work.

Erik van Lieshout’s fourth solo exhibition at Galerie Krinziger is showing the film G.O.A.T., which he developed in a period of three months at the Biennale grounds of the 3rd Kochi Muziris Biennale, India.

The filming started with the intention to produce a film with and about the audience. As one way to get in contact with the visitors Erik van Lieshout used the performative appropriation of elements of local cultures, such as rituals, to release the visitors from the burden of their sins.

Already the intention to share the exhibition space with two goats got Erik van Lieshout into trouble with the Biennale’s authorities and lead to a conflict that later on escalated in the film because of the unwanted collages he made. The artist is reacting with self-censorship by overpainting crucial parts with a felt tip marker. Despite this action those responsible were still upset about his behavior, therefore they let remove or cover the collages entirely and threatened Erik van Lieshout with immediate deportation.

The film goes beyond the otherwise often satirical approach in his artistic practice, as Erik Van Lieshout finds himself in a situation that seems no longer controllable to him.

G.O.A.T. is not only about van Lieshout’s stylization as a scapegoat but also about right and wrong, guilt and responsibility, victims and perpetrators and questions the values and valuations of various religious-moral ideas and norms – including in the art system. (from the text: Spaceless in the middle, by Ute Stuffer)

Erik van Lieshout  was born 1968 in Deurne, NL, lives and works in Rotterdam.

Selection of his most resent exhibitions: Erik van Lieshout Sündenbock Kunstverein Hannover, (DL), solo, 2017, 3. Kochi Muziris Biennale (IND), group, 2017, Drawing Biennial 2017, Unfinished conversations: New work from the collection. Museum of Modern Art (MoMA), New York (USA), group, 2017, Erik van Lieshout: The Show Must Ego On, Wiels, Brussels (BE), solo, 2016, Political Populism, Kunsthalle Wien, Vienna (AT) group, 2015, Drawing Now, Albertina, Vienna, (AT), group, 2015, Between the pessimism of the intellect and the optimism of the will, Thessaloniki Biennal (GR), group, 2015, A Modest Proposal for Radical Bourgeoisie, De Hallen, Haarlem (NL), group , 2015, Meisterzeichnungen/Master Drawings, Kunsthaus Zürich, Zürich (CH), group, 2015,  Feiert das Leben!, Kunsthistorisches Museum Wien und Caritas&Du, Vienna (AT), group, 2015, Drawing I The Bottom Line, S.M.A.K. – Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Ghent (BE), group, 2015, Manifesta 10, Hermitage-General Staff Building, St. Petersburg (RUS), group, 2014, delegierte Performance for WWTBD, Marien Jongewaard at Kunsthalle Wien, Vienna, (AT), solo, 2013, The Encyclopedic Palace, La Biennale di Venezia, Arsenale,Venice (IT), curator Massimiliano Gioni, group, 2013, Manifesta 9 – Koolmijn van Waterschei-Genk, Genk (BE), group, 2012,

Exhibitions at Galerie Krinzinger: ICON – Ideal.Idee.Inspiration, Galerie Krinzinger, Vienna, group, 2017, Screening The Basement, Galerie Krinzinger, Vienna, Parterre, group, 2015, Echter Luxus, Galerie Krinzinger, Vienna, solo, 2010, Artists of the gallery, Galerie Krinzinger, Vienna, group, 2009, Tessa, Galerie Krinzinger, Vienna, solo, 2004, Politically Correct? Dutch!, Galerie Krinzinger, Salzburg and Vienna, group, 2002

German Version

Eröffnung: 25. Jänner 2019, 19h

Ausstellungsdauer: 26. Jänner – 2. März 2019

Erik van Lieshout ist bei der Eröffnung anwesend und spricht über seine Arbeiten.

Erik van Lieshouts vierte Einzelausstellung in der Galerie Krinzinger zeigt den Film G.O.A.T, der im Zeitraum von über drei Monaten auf dem Biennale-Gelände der 3. Kochi Muziris Biennale, Indien, 2017, entstanden ist.

Der Dreh startete mit dem Vorhaben einen Film mit und über das Publikum zu machen. Als eine Möglichkeit, mit den Besuchern in Kontakt zu treten, verwendete er die performative Aneignung von Elementen lokaler Kulturen, wie einem Ritual, um die Lasten der Sünden der Besucher auf sich zu nehmen.

Bereits das Vorhaben, den Ausstellungsraum mit zwei Ziegen zu teilen, brachte Erik van Lieshout in Schwierigkeiten mit der Verwaltung der Biennale, welche sich später im Film aufgrund unerwünschter Collagen zuspitzten. Seine Reaktion auf die Verwarnungen ist eine Selbstzensur mittels eines Filzstiftes, die er provokant und spielerisch kommentiert. Sein Verhalten empörte die Organisatoren trotzdem, seine Werke wurden darauf hin in seiner Abwesenheit verklebt oder entfernt und ihm wurde wegen Blasphemie mit dem sofortigen Landesverweis gedroht.

Der Film geht über den sonst oft satirischen Zugang in seiner künstlerischen Praxis hinaus, da Erik Van Lieshout sich in einer Situation wiederfindet, die für ihn nicht mehr steuerbar scheint. Der Künstler drückt seinen Unmut über diese Auseinandersetzungen aus, indem er sich mit ziegenähnlichem Verhalten seinen zwei Ziegen anpasst und sich so zum Sündenbock stilisiert.

G.O.A.T. handelt nicht nur von van Lieshouts Stilisierung zum Sündenbock sondern auch von Recht und Unrecht, Schuld und Verantwortung, Opfer und Täter und hinterfragt die Werte und Bewertungen verschiedener religiös-moralischer Ideen und Normen – auch im Kunstsystem. (aus dem Text: Distanzlos in der Mitte, von Ute Stuffer)

Das Screening wird in einer Installation an Anlehnung an den Biennale-Ausstellungsraum gezeigt.

Erik van Lieshout wurde 1968 in Deurne, NL geboren und lebt und arbeitet in Rotterdam

Zu seinen letzten Ausstellungen zählen: Erik van Lieshout Sündenbock Kunstverein Hannover, (DL), EA, 2017, 3. Kochi Muziris Biennale (IND), GA, 2017, Drawing Biennial 2017, Unfinished conversations: New work from the collection. Museum of Modern Art (MoMA), New York (USA), GA, 2017, Erik van Lieshout: The Show Must Ego On, Wiels, Brüssel, (BE), EA, 2016, Political Populism, Kunsthalle Wien, Wien (AT) GA, 2015, Drawing Now, Albertina, Wien (AT), GA, 2015, Between the pessimism of the intellect and the optimism of the will, Thessaloniki Biennal (GR), GA, 2015, A Modest Proposal for Radical Bourgeoisie, De Hallen, Haarlem (NL), GA, 2015, Meisterzeichnungen/Master Drawings, Kunsthaus Zürich, Zürich (CH), GA, 2015,  Feiert das Leben!, Kunsthistorisches Museum Wien und Caritas&Du, Vienna (AT), GA, 2015, Drawing I The Bottom Line, S.M.A.K. – Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Ghent (BE), GA, 2015, Manifesta 10, Hermitage-General Staff Building, St. Petersburg (RUS), GA, 2014, delegierte Performance for WWTBD, Marien Jongewaard at Kunsthalle Wien, Wien (AT), EA 2013, The Encyclopedic Palace, La Biennale di Venezia, Arsenale, Venedig (IT), curator Massimiliano Gioni, GA, 2013, Manifesta 9 – Koolmijn van Waterschei-Genk, Genk (BE), GA, 2012,

bisherige Ausstellungen in der Galerie Krinzinger: ICON – Ideal.Idee.Inspiration, Galerie Krinzinger, Wien, GA, 2017, Screening The Basement, Galerie Krinzinger, Wien, Parterre, GA, 2015, Echter Luxus, Galerie Krinzinger, Wien, EA, 2010, Artists of the gallery, Galerie Krinzinger, Wien, GA, 2009, Tessa, Galerie Krinzinger, Wien, EA, 2004, Politically Correct? Dutch!, Galerie Krinzinger, Salzburg und Wien, GA, 2002

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