English Version
Opening: September 7, 7pm
Duration: September 8 – October 6, 2018
Waqas Khan will be present at the opening
Alistair Hudson, Director of The Whitworth and Manchester Art Gallery, will be speaking
In his second major exhibition at Galerie Krinzinger, Pakistani artist Waqas Khan examines the omnipresence of the non-image. Waqas Khan, who studied printmaking at the National College of Arts in Lahore, Pakistan, places with the greatest precision, thousands of small dots, bows and lines on paper. He joins them to netlike or geometric structures, often broken with deliberate imperfections or densifications and thus, combined with a special breathing technique, applied while working, they are becoming an organic whole.
In his last exhibition Acoustics of Life, 2015, Kahn combined delicate dots and bows in black, white and red, in impressive large formats on fine Wasli paper, to form gossamer structures.
HISTORY, MEMORY OR GEOMETRY – shows works that have received more and more attention due to the allusive handling of the invisible in the culture and the geopolitical neutrality. His pen on paper works are a kind of tableau vivant of the lack of interpersonal communication and the absence of a premise. The amalgamation of dots and dashes in his pictures seem mute, but yet extensive in their possibilities of meaning.
Waqas Khan was born in 1982 in Akhtarabad, Pakistan and lives and works in Lahore, Pakistan. In 2018 he was awarded the NDTV Spectrum award in transformation in visual arts in Southeast Asia and the ACTA awarded in arts, in 2013 he was nominated for the Jameel Prize;
selection of solo and group exhibitions: Lahore Biennale 01, Lahore, Pakistan (2018), GA, Waqas Khan, Manchester Art Gallery, Manchester GB (2017) EA, 57th Venice Biennale – Viva Arte Viva, Venice, Italy (2017), GA, Doublethink: Double vision, curated by Alistair Hicks, Pera Museum, Istanbul, Turkey (2017) GA, The Absence of Path, 57th Venice Biennale, Venice, Italy (2017), GA, Decor, curated by Tino Sehgal, Villa Empain Fondation Boghossian, Brussels, Belgium (2016), GA, Between Structure and Matter: Other Minimal Futures, curated by Prajit Dutta and Murtaza Vali, Aicon Gallery, New York, USA (2016) GA, Dhaka Art Summit 2016 , Dhaka, Bangladesh, GA, Fear nothing, she says. When art reveals mystic truths, curated by Rosa Martinez, Museu Nacional de Escultura, Valladolid, Spain (2015) GA, Jameel Prize 3, NTU Singapore, Singapore, Sharjah Museum of Islamic Civilization, Sharjah (2015), GA, and Hermitage Kazan Museum, Menge Museum Moscow, Moscow (2014), GA, Drawingroom, curated by Peter Weiermair, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Austria, (2014) and in the Ursula Blickle Foundation, Vienna (2013), GA, Victoria & Albert Museum, London (2013), GA;
exhibitions at Galerie Krinzinger: Acoustics of Life, Galerie Krinzinger (2015) EA, In Other Words …, Krinzinger Projects (2013) EA;
German Version
Eröffnung: 7. September, 19 Uhr
Dauer: 8. September – 6. Oktober 2018
Waqas Khan ist bei der Eröffnung anwesend
Es spricht: Alistair Hudson, Director The Whitworth und Manchester Art Gallery
In seiner zweiten großen Ausstellung in der Galerie Krinzinger untersucht der pakistanische Künstler Waqas Khan die Allgegenwart des Nicht-Bildes. Waqas Khan, der am National College of Arts in Lahore, Pakistan, Druckgrafik studierte, zeichnet mit größter Präzision tausende kleine Punkte, Bögen und Linien auf das Papier. Er verbindet sie zu netzartigen oder geometrischen Strukturen, oft gebrochen durch absichtliche Unvollkommenheiten oder Verdichtungen, die in Verbindung mit einer speziellen Atemtechnik des Künstlers zu einem organischen Ganzen werden.
In seiner letzten Ausstellung Acoustics of Life, 2015, kombinierte Khan feine Punkte und Bögen in Schwarz, Weiß und Rot in beeindruckenden Großformaten auf feinem Wasli-Papier zu hauchzarten Strukturen.
In der Ausstellung HISTORY, MEMORY OR GEOMETRY – zeigt Waqas Khan Werke, deren aufwendige Strukturen erst bei voller Konzentration auf das Werk sichtbar werden und aufgrund ihrer Anspielung auf den Umgang mit dem Unsichtbaren in der Kultur und ihrer geopolitischen Neutralität immer mehr Beachtung finden. Seine Tuschearbeiten sind eine Art Tableau vivant die den Mangel an zwischenmenschlicher Kommunikation und das Fehlen einer Prämisse widerspiegelt. Die Verschmelzung von Punkten und Strichen in seinen Bildern wirkt stumm, doch sind seine Werke reich an Bedeutungsmöglichkeiten.
Khan wurde 1982 in Akhtarabad, Pakistan geboren und lebt und arbeitet in Lahore, Pakistan. 2018 bekam er den NDTV Spectrum award in transformation in visual arts in Südostasien und den ACTA award in arts verliehen, 2013 war er für den Jameel Prize nominiert; Auswahl an Einzel- und Gruppenaussellungen: Lahore Biennale 01, Lahore, Pakistan (2018), GA, Waqas Khan, Manchester Art Gallery, Manchester GB (2017) EA, 57th Biennale in Venedig – Viva Arte Viva, Venedig, Italien (2017), GA, Doublethink : Double vision, kuratiert von Alistair Hicks, Pera Museum, Istanbul, Türkei (2017) GA, The Absence of Path, Tunesischer Pavillion, 57. Biennale in Venedig, Italien (2017), GA, Decor, kuratiert von Tino Sehgal, Villa Empain, Fondation Boghossian, Brüssel, Belgien (2016), GA, Between Structure and Matter: Other Minimal Futures, kuratiert von Prajit Dutta and Murtaza Vali, Aicon Gallery, New York, USA (2016) GA, Dhaka Art Summit 2016, Dhaka, Bangladesh, GA, Fear nothing, she says. When art reveals mystic truths, kuratiert von Rosa Martinez, Museu Nacional de Escultura, Valladolid, Spain (2015) GA, Jameel Prize 3, NTU Singapore, Singapore, Sharjah Museum of Islamic Civilisation, Sharjah (2015), GA, und im Hermitage Kazan Museum, Menege Museum Moscow, Moskau (2014), GA, Drawingroom, kuratiert von Peter Weiermair, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Österreich (2014) und in der Ursula Blickle Stiftung, Wien (2013), GA, Victoria & Albert Museum, London (2013), GA; Ausstellungen in der Galerie Krinzinger: Acoustics of Life, Galerie Krinzinger (2015) EA, In Other Words…, Krinzinger Projekte (2013) EA
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