SELECTED WORKS 1957 – 2014

Works

About

English Version

Opening: June 28th, 7pm

opening: June 28, 7pm

duration: June 29 –August 3, 2018

Harald Krejci, head curator, museum Belvedere

Otto Piene was born in 1928 in Bad Laasphe, Germany. From 1949 to 1953 he studied painting and art education at the Academy of Arts in Munich, followed by a philosophy degree in Cologne. In response to the gloomy post-war art, Otto Piene and Heinz Mack founded the avant-garde group ZERO in the spring of 1957, whose predominant idea was a new beginning in art involving the elements of light, movement, wind, fire, air and energy – at this time he created his first grid-paintings. By pushing pure pigments through a sieve, the artist created a mechanical pattern that vibrates on the retina and releases the light energy of the pigment. Piene also explored other techniques to “liberate light”, for example by burning candles through stencils that left traces of soot. By erasing his personal touch in these works, Piene separated from gestural painting, for him it was not the manuscript of the artist, but the experience of the viewer, which defines the artwork. As a pioneer of multimedia art, Piene worked early on with light and movement.

For his light sculptures Lichtbalette (since 1958), the artist used various forms, such as cubes or spheres, from which light is projected onto the surrounding walls through grid surfaces. Piene also emphasized the dialogical character of his art in his light installations. His installations are defined by the locations, by use, staging. Finally, in old age, Piene transferred the idea of the grid-paintins to clay and ceramic works, he used special glazes to further extend the possibilities of light reflection. Piene’s great painterly works refer to his big SkyArt projects, which he developed in Boston from 1968 on until his unexpected death in Berlin in 2014.

In addition to oil, fire and smoke pictures, light reliefs, clay-works there will also the light installation Pirouetten 2012/14 to be seen in the exhibition.

selection of international exhibitions: Black & White. Painting from Dürer to Eliasson, Museum Kunstpalast, Dusseldorf, Germany, 2018, Signal – Light Art from the Robert Simon Collection, Celle Art Museum, Celle, Germany, 2017, Otto Piene, Sperone Westwater Gallery, NY, USA, 2016, Viehof Collection. International Contemporary Art, Deichtorhallen Hamburg, Germany, 2016, Otto Piene – Light, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, Germany, 2015, Contemporary Art from Germany, Museum of Art Ein Harod, Ein Harod, Isreal, Zero The International Art Movement Der 1950s and 60s, Martin-Gropius-Bau, Berlin, Germany, 2015, Otto Piene – More Sky, New National Gallery, Berlin, Germany, 2014, Otto Piene. Graphics Drawings, Museum Kunstpalast, Dusseldorf, Germany, 2013, Energy Field Otto Piene’s 85th Birthday, ZKM, Karlsruhe, Germany, 2013, Otto Piene, “Paintings / Ceramics / Light Ballets / Inflatables”, The Mayor Gallery, London, UK, 2012, Otto Piene -Lichtballet, List Visual Arts Center, Cambridge, MA, USA, 2011, Otto Piene, Celle Art Museum, Celle, Germany, 2001, Otto Piene – Konrav von Soest Prize, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, Germany, 1968, Otto Piene – Light and Smoke, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany, 1962 (…)


Otto Piene’s works can be found in over 200 museums and public collections, including the Museum of Modern Art in New York, the National Gallery, Berlin, the Stedelijk Museum, Amsterdam, the Kunsthaus Zürich, the Musée National d’Art Moderne, Center George Pompidou, Paris, Museum Ludwig, Cologne, Albertina, Vienna, Albright-Knox Art Gallery, Buffalo and the Walker Art Center, Minneapolis.



German Version

Eröffnung: 28.Juni, 19 Uhr

Dauer: 29. Juni – 3. August 2018

Es spricht: Harald Krejci, Chefkurator Museum Belvedere

Otto Piene wurde 1928 in Bad Laasphe, Deutschland, geboren. 1949 bis 1953 studierte er Malerei und Kunsterziehung an der Akademie der Künste in München, gefolgt von einem Philosophie-Studium in Köln. Als Antwort auf die düstere Nachkriegskunst gründete Otto Piene zusammen mit Heinz Mack im Frühjahr 1957 die Avantgarde-Gruppe ZERO, deren vorherrschende Idee ein Neubeginn in der Kunst unter Miteinbeziehung  der Elemente Licht, Bewegung, Wind, Feuer, Luft und Energie war – in dieser Zeit entstanden seine ersten Rasterbilder. Indem er reine Pigmente durch ein Sieb drückt, erzeugte der Künstler ein mechanisches Muster, das auf der Netzhaut vibriert und die Lichtenergie des Pigments freisetzt. Piene  erforschte auch andere Techniken, um “Licht zu befreien“,  verbrannte er Kerzen durch Schablonen, die Spuren von Ruß hinterließen. Indem er seine persönliche Note in diesen Werken löschte, trennte sich Piene von der gestischen Malerei, für ihn war es nicht die Handschrift des Künstlers, sondern die Erfahrung des Betrachters, die das Kunstwerk definiert.

Als ein Pionier der Multimedia-Kunst arbeitete Piene schon früh mit Licht und Bewegung. Für seine Lichtskulpturen Lichtbalette (seit 1958) benutzt der Künstler verschiedenste Formen, wie Würfel oder Kugeln, aus denen Licht durch Rasterflächen auf die umliegenden Wände projiziert wird. Auch bei seinen Lichtinstallationen legte Piene wert auf den dialogischen Charakter seiner Kunst. Seine Installationen sind durch die Orte, durch Benutzung, Inszenierung definiert. Schließlich übertrug Piene im hohen Alter die Idee der Rasterbilder auf Ton – und Keramikarbeiten, die durch besondere Glasuren die Möglichkeiten der Licht-Reflexion nochmals erweitern. Pienes große malerische Arbeiten verweisen auf seine großen Sky
Art -Projekte, die er in Boston ab 1968 entwickelte und die bis zu seinem unerwarteten Tod in Berlin 2014 zu einem Leitmotiv seines Schaffens wurden.

Neben Öl-, Feuer- und Rauchbilder werden auch Lichtreliefs, Tonarbeiten und die Lichtarbeit Pirouetten 2012/14,  in der Ausstellung zu sehen sein.

Auswahl an internationalen Ausstellungen: Black & White. Painting from Dürer to Eliasson, Museum Kunstpalast, Düsseldorf, DL, 2018, Signal – Lichtkunst aus der Sammlung Robert Simon, Kunstmuseum Celle, Celle, DL, 2017, Otto Piene, Sperone Westwater Gallery, NY, USA, 2016, Sammlung Viehof. Internationale Kunst der Gegenwart, Deichtorhallen Hamburg, DL, 2016, Otto Piene – Licht, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, DL, 2015, Contemporary Art from Germany, Museum of Art Ein Harod, Ein Harod, Isreal , Zero Die Internationale Kunstbewegung Der 1950er Und 60er Jahre, Martin-Gropius-Bau, Berlin, DL, 2015, Otto Piene – More Sky, Neue Nationalgalerie, Berlin, DL, 2014, Otto Piene. Graphikzeichnungen, Museum Kunstpalast, Dusseldorf, DL2013, Energiefelder Otto Piene zum 85. Geburtstag, ZKM, Karlsruhe, DL, 2013, Otto Piene, „Paintings/ Ceramics/ Light Ballets/ Inflatables“, The Mayor Gallery, London, UK, 2012, Otto Piene -Lichtballet, List Visual Arts Center, Cambridge, MA, USA, 2011, Otto Piene, Kunstmuseum Celle, Celle, Germany, 2001, Otto Piene – Konrav-von-Soest-Preis, Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte Münster, DL, 1968, Otto Piene – Licht und Rauch, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany, 1962 (…)

Otto Pienes Werke sind in über 200 Museen und öffentlichen Sammlungen zu finden, unter anderem im Museum of Modern Art in New York, in der Nationalgalerie, Berlin, im Stedelijk Museum, Amsterdam, im Kunsthaus Zürich, im Musée National d’Art Moderne, Centre George Pompidou, Paris, im Museum Ludwig, Köln, in der Albertina, Wien, in der Albright-Knox Art Gallery, Buffalo und im Walker Art Center, Minneapolis.

Video

Publications

Enquiry