SELECTED WORKS 2005/2016

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English Version

opening: March 9, 2017, 7 pm

duration: March 10 – April 22, 2017

William Mackrell, Artist, London, will be speaking at the opening.

Angela de la Cruz disrupts the gallery with unruly works that sit between painting and sculpture. She engages with the discourse about the ‘problem’ with painting by targeting its basic anatomy: the stretcher, normally left to its job of keeping the canvas smooth and pliant. De la Cruz breaks convention, quite literally, by mangling the stretcher and piercing the flat edifice of the canvas to unleash it into three-dimensional space. Slashed, twisted and reformed into something approaching sculpture, there is a dark humour at play: “The moment I cut through the canvas I get rid of the grandiosity of painting”, she says. Convention punctured, her works seem to mimic aspects of human behaviour or states of mind – cowering, cringing, surviving – and, more recently, this sense of human scale has been bolstered by works incorporating items of domestic furniture, such as chairs and tables. Prostrate on the floor or hanging on the wall like macabre trophies, they are evidence of a violent process and, as such, confront it as something thrilling, fearsome and, whether soiled or slick, just beneath the surface. 

Angela de la Cruz was born in A Coruña in Galicia, northwest Spain in 1965 and lives and works in London. She studied Philosophy at the University of Santiago de Compostela, Spain (1987) before moving to London, where she obtained a BA in Fine Art from Goldsmiths College, London, UK (1994) and an MA in Sculpture and Critical Theory from the Slade, London, UK (1996). Solo exhibitions include PEER, London, UK (2016);  Fundación Luis Seoane, A Coruña, Spain (2015); Mudanza. CarrerasMugica, Bilbao, Spain (November, 2015), Camden Arts Centre, London, UK (2010); Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Seville, Spain (2005); Museo de Arte Contemporanea de Vigo and Annex Space MARCO, Spain (2004). She was nominated for the Turner Prize in 2010.”

Exhibitions at Galerie Krinzinger: Selected Works 2005 – 2015 (2017). ‘Wet’ (2012). ‘Clutter’ (2003). ‘Everyday Painting’ (1999). ‘Call me on Sunday’, curated by Ursula Maria Probst, Krinzinger Projekte (group exhibition 2014), “Tra Est e Ovest – Galerie Krinzinger’, GAS Art Gallery,Turin, Italy (group exhibition 2003). ‘UK Maximum Diversity’, curated by Ursula Krinzinger, Benger Fabrik, Bregenz (group exhibition 1997). ‘Fasten Seatbelt’ (group exhibition 1997)

German Version

Eröffnung: 9. März 2017, 7 pm

Ausstellungsdauer: 10. März – 22. April 2017

Es spricht: William Mackrell, Künstler, London

Angela de la Cruz zeigt in den Räumen der Galerie Krinzinger eine Auswahl ihrer kompromisslosen Arbeiten, die im Spannungsfeld zwischen Malerei und Skulptur anzusiedeln sind. Die Künstlerin tritt ein in den Diskurs um die „Krise der Malerei“, indem sie die  grundlegende Anatomie des Mediums ins Visier nimmt: den Keilrahmen, der in der Regel dazu dient, die Leinwand glatt und biegsam zu halten.  De la Cruz bricht im wahrsten Sinne des Wortes mit Konventionen. Indem sie den Keilrahmen destruiert und so den flachen Aufbau der Leinwand aufbricht, entfesselt sie ihre Arbeiten, entlässt diese so in den dreidimensionalen Raum. Aufgeschlitzt, verbogen und umgestaltet in etwas, das einer Skulptur sehr nahe kommt, haftet den Werken schwarzer Humor an: “In dem Moment, in dem ich die Leinwand durchschneide, werde ich die Grandiosität der Malerei los”, meint De la Cruz. Ihre Arbeiten scheinen Aspekte menschlichen Verhaltens oder Seelenzustände nachzuahmen – Kauern,  Schaudern, Überleben  – und in jüngerer Zeit wird dieses Gefühl des menschlichen Maßes, das Ihren Werken anhaftet, noch um externe Einflüsse, wie Stühle und Tische erweitert. Ob verschmutzt oder glatt, einige Arbeiten erstrecken sich über den Boden, andere hängen wie makabre Trophäen an der Wand, ist ihnen doch eines gemein: Sie sind Zeugen für den gewalttätigen Prozess, der den Betrachter mit jenem Spannenden oder auch Furchterregenden konfrontiert, das sich knapp unter der Oberfläche abspielt.

Angela de la Cruz wurde 1965 in A Coruña in Galizien, im Nordwesten Spaniens geboren, lebt und arbeitet in London. Sie studierte Philosophie an der Universität von Santiago de Compostela, Spanien (1987) bevor sie nach London zog, wo sie ihren BA in Fine Arts am Goldsmiths College in London absolvierte (1996). Auswahl an Einzelausstellungen: PEER, London, GB (2016); Fundación Luis Seoane, A Coruña, Spanien (2015); Mudanza. CarrerasMugica, Bilbao, Spain (November, 2015) Escombros / Debris. Curated by Carolina Grau. Fundación Luis Seoane, Camden Arts Centre, London, UK (2010); Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Sevilla, Spanien (2005); Museo de Arte Contemporanea de Vigo and Annex Space MARCO, Spanien (2004). 2010 war Angela de la Cruz nominiert für den Turner Prize.

Ausstellungen in der Galerie Krinzinger: Selected Works 2005 – 2016 (2017). ‘Wet’ (2012). ‘Clutter’ (2003). ‘Everyday Painting’ (1999). ‘Call me on Sunday’, curated by Ursula Maria Probst, Krinzinger Projekte (group exhibition 2014), “Tra Est e Ovest – Galerie Krinzinger’, GAS Art Gallery,Turin, Italy (group exhibition 2003). ‘UK Maximum Diversity’, curated by Ursula Krinzinger, Benger Fabrik, Bregenz (group exhibition 1997). ‘Fasten Seatbelt’ (group exhibition 1997)

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